At Home in the World
Vanaf de rand van het schoolplein kijkt Magomed toe hoe zijn klasgenoten luidkeels om de voetbal vechten. De verlegen en bedachtzame jongen houdt zich afzijdig, ook in het leslokaal waar hij geconcentreerd de Deense taal leert. Samen met alle andere leerlingen van de Rode Kruis-school in de Deense plaats Lynge wacht de tienjarige, uit Tsjetsjenië gevluchte Magomed op een verblijfsvergunning. De observerende, poëtische documentaire volgt Magomeds klas, waarin wordt geleerd, gezongen, geknutseld, gespeeld en geruzied als op elke andere school, maar waar ieder kind zijn eigen, pijnlijke geschiedenis heeft. Onder hen ook de uit Afghanistan afkomstige Ali die, net als zijn getraumatiseerde vader, kampt met nachtmerries, de onrustige Amel die zijn vrienden in Bosnië mist en de Tsjetsjeense Heda die zich samen met de toegewijde lerares voorbereidt op de spannende stap naar het reguliere onderwijs. Ook de slimme Magomed is volgens de docente helemaal klaar voor die stap, maar hij durft het nog niet aan. Uit een gesprek tussen de lerares en Magomeds vader blijkt dat de jongen niet alleen een traumatische herinnering met zich meedraagt, maar ook moet omgaan met de angstige realiteit dat zijn vader zeer waarschijnlijk niet in Denemarken mag blijven.