PHANTOM
De portretten van lachende jongeren op de fotowand doen geloven dat iedereen happy is, maar de Zuid-Afrikaanse kunstenaar Aluta Null doet niet mee aan die mooiweershow. In deze interactieve AR-ervaring, die eerder dit jaar de XR Award won op het Fak’ugesi African Digital Innovation Festival, verkent Null de donkerte en complexiteit van geestesziekten, mentale problemen en drugsverslaving.
Het is erg ingewikkeld om uit te leggen, laat staan te begrijpen, hoe het voelt als je hoofd uit elkaar valt. Daarom koos Null voor spookverschijningen als hoofdpersonen. Via hun ongrijpbare staat tussen leven en dood wordt de aandacht gevestigd op de verwarrende of angstaanjagende emoties die mentale problemen met zich mee kunnen brengen.
Ondanks het zware en uiterst serieuze onderwerp schuwt Null de humor niet. Het is zwarte, absurde humor, en dat werkt zowel versterkend als verlichtend. Met welke sterke drank kun je het best je pillen innemen, en smaakt dat een beetje bij je Froot Loops?