Common Ground
Het Aylesbury Estate werd in de jaren zestig en zeventig aangeprezen als “het grootste woonproject in Europa”. Enkele decennia later is deze sociale woningbouw in centraal Londen vervallen. Het complex wordt gesloopt om plaats te maken voor nieuwe, duurdere woningen.
De documentaire Common Ground biedt een tour door wat er over is van het complex. Zowel het verleden als heden worden in dit in beeld gebracht in dit interactieve portret, waarin 360-gradenvideo en 3D-omgevingen worden aangevuld met archiefbeelden. Indrukwekkend daarbij zijn de monologen van bewoners. Hun 3D-gemodelleerde flats geven een inkijkje in het leven in de wijk. In hun persoonlijke verhalen wordt duidelijk hoe voor degenen die er een huis kochten of er opgroeiden, Aylesbury – en Londen in het algemeen – drastisch is veranderd.
Onderwijl doemt op de achtergrond de bouwplaats op: aan de gentrificatie van Londen is niet te ontsnappen, terwijl de originele bewoners nog niet weten waar zij terechtkunnen. De huizencrisis wordt in Common Ground op intieme wijze invoelbaar gemaakt, terwijl er ook ruimte is voor de feitelijke achtergrond van en politieke reacties op de huizencrisis in het Verenigd Koninkrijk.