Non Western
Gezeten in hun auto praten een man en een vrouw over de rolverdeling tussen de seksen bij de Cheyennes. Hij is Cheyenne, zij niet. Ze moeten het erover hebben – de twee staan op het punt met elkaar te trouwen.
Thaddeus heeft pas later in zijn leven zijn afkomst omarmd en doet dat met volle overtuiging: hij is strikter dan de indiaanse priester, die zegt dat tradities onvermijdelijk veranderen onder invloed van tijd. Zijn aanstaande echtgenote Nanci, een goed opgeleide en onafhankelijke vrouw, houdt veel van hem en zijn cultuur, maar die liefde vraagt nogal wat van haar aanpassingsvermogen.
Met veel geduld filmt Laura Plancarte de dynamiek en de botsingen tussen de twee culturen en seksen. De camera vangt alle emoties en woordloze communicatie, waarbij zich langzaam veranderingen aftekenen in de verhoudingen. Afgewisseld met spectaculaire opnames van de natuur in Montana onderzoekt Non Western de nationale en persoonlijke trauma’s die aan de basis van het probleem liggen, en hoe je die kunt helen.