Tashlikh (Cast Off)
Tasjliech is de naam van een Joods reinigingsritueel. Brood of andere voorwerpen worden in de rivier gegooid om zo symbolisch afscheid te nemen van het verleden en de zonden die daarbij horen. Yael Bartana geeft in haar film een nieuwe draai aan dit gebruik. In slow motion en begeleid door een hypnotiserende soundscape valt een verzameling uiteenlopende objecten door het beeld. Het zijn foto's, sleutels, wapens en andere persoonlijke bezittingen van zowel slachtoffers als daders van volkerenmoord. Niet alleen de Holocaust komt aan bod, ook de Armeense genocide van 1915 en de meer recente etnische zuiveringen in Soedan en Eritrea zijn vertegenwoordigd. Het is alsof we van bovenaf op de stroom van een virtuele rivier kijken. De voorwerpen vertellen persoonlijke verhalen en staan tegelijkertijd voor een grotere, gedeelde geschiedenis. Het zijn stille getuigen van geleden leed. Door ze te rehabiliteren wordt de weg geopend naar schuldbelijdenis en vergeving, traumaverwerking en bevrijding.