Shalom Italia
Drie Italiaans-joodse broers van respectievelijk 74, 82 en 84 jaar oud komen na zeventig jaar samen om op zoek te gaan naar de plek waar ze tijdens de Tweede Wereldoorlog met hun ouders ondergedoken waren om aan de nazi’s te ontkomen. Ze reizen door Toscane langs plekken waar ze gewoond hebben en struinen door een dicht bos op zoek naar overblijfselen van de grot, door hun vader uit rotsblokken opgebouwd, die in die tijd hun huis was. De broers zijn opvallend helder van geest en fit van lichaam, maar tijdens het samenzijn worden ze soms pijnlijk geconfronteerd met de onderlinge verschillen en de beperkingen van het bejaarde lichaam. Veelal onder het genot van een maaltijd met goed Italiaans eten en dito wijn wordt er met humor en broederlijk gekibbel gediscussieerd over het waarheidsgehalte van ieders herinneringen. Waarmee de film een universeel verhaal wordt over de gespannen verhouding tussen de geschiedenis en de werking van het geheugen.