The Two of Us
Een jongen van zeventien, een meisje van achttien. Bijna een jaar hadden ze een relatie, maar nu is het uit en proberen ze vrienden te blijven. Je moet er als regisseur maar opkomen om van zo’n doodnormaal verhaal een documentaire te maken. Emil Næsby Hansen slaagt met vlag en wimpel. In de eerste plaats omdat hij het voor elkaar heeft gekregen om op elk moment dicht op de huid van de jonge Skjold en Isabel te blijven filmen zonder dat de tieners zich daardoor laten afleiden of hinderen. Ze hebben een hekel aan elkaar, willen zoveel mogelijk samenzijn, stoeien als verliefde honden, snappen elkaar niet meer.
De verwarring van de eerste liefde, even aantrekkelijk als afstotelijk, van dichtbij geregistreerd. Onvergetelijk is de close-up van Skjold wanneer zijn ex-vriendin hem vertelt dat ze naar Barcelona vertrekt om er te gaan studeren. Teleurstelling en verslagenheid in een kleine oogopslag, subtieler en echter dan je het in een liefdesdrama zou zien. Terwijl The Two of Us wel dezelfde intimiteit heeft.