Das dritte Leben der Lya de Putti
Lya de Putti was een actrice die in de jaren twintig in Berlijn furore maakte met vamp?achtige vrouwenrollen. Ze speelde in films van o.a. F.W. Murnau. E.A. Dupont en A. Robinson. Al snel verdiende ze genoeg geld om zich ook in haar privé?leven als FEMME FATALE te kunnen gedragen. Binnen korte tijd was haar naam omgeven door roddels over erotische uitspattingen, schandaaltjes en haar extravagante levensstijl. Eind jaren twintig kreeg ze de kans om de oversteek naar de Verenigde Staten te maken. Door de opkomst van de geluidsfilm en de afnemende populariteit van vamp?achtige vrouwenrollen, daalde haar ster echter even snel als hij gestegen was. In 1931 stierf zij eenzaam en vergeten in New York. In DAS DRITTE LEBEN DER LYA DE PUTTI reconstrueert filmmaakster Gisa Schleelein het fascinerende leven van deze vrouw. We keren terug naar haar geboorteland Hongarije, waar zij om haar droom waar te kunnen maken man en kinderen verliet. Haar echtgenoot, geschokt dat een adellijk meisje een carrière in de schijnwerpers ambieerde, organiseerde een schijnbegrafenis voor zijn weggelopen vrouw. Samen met twee bewonderaars van Lya de Putti zoekt Schleelein de inmiddels hoogbejaarde dochters van de heldin van de zwijgende film op. De film slaagt erin veel raadsels over het veelbewogen leven van deze filmster op te lossen. Maar Lya de Putti had nooit zo'n mythe kunnen worden als er ook niet een paar vragen voor altijd onbeantwoord moeten blijven.