Motherland - A Genetic Journey
Net als veel andere zwarte Britten ontlenen Mark en Beaula hun identiteit aan hun Afrikaanse afkomst. Jacqueline voelt zich Jamaicaans. Tot nu toe was het een raadsel waar hun wortels precies lagen: het leek er op dat de slavernij hun voorouders vijfhonderd jaar geleden niet alleen van hun vrijheid beroofde, maar ook van hun etnische identiteit. Een groot genetisch onderzoeksproject lijkt uitkomst te bieden. De Afrikaanse bloedverwanten van Mark en Beaula worden getraceerd en een bezoek aan het ‘moederland’ maakt voor hun gevoel de cirkel rond. ‘We hebben het overleefd’, fluistert Beaula geëmotioneerd in een grot waar slaven werden opgesloten. Toch blijkt het verleden ingewikkelder dan gedacht. Je kunt ook afstammen van Afrikaanse bevolkingsgroepen die geld aan de slavenhandel verdienden. Veel proefpersonen blijken tot hun schrik een Europese voorouder te hebben.