The New Dress
In hun werk over de Asmat Papoea’s doen Roy Villevoye en Jan Dietvorst een poging om voorbij het gebruikelijke schema van exploratie, bekering, exploitatie en overheersing te komen. De Asmat leiden nog een traditioneel bestaan als jager-verzamelaars en waren tot diep in de twintigste eeuw actief als koppensnellers in Nieuw-Guinea, dat tot 1962 onder Nederlands koloniaal bewind bleef. Van elke geschiedenis bestaat ook een microversie. is een portret van de nu 86-jarige zuster Majella Hoppenbrouwers, die haar leven lang bij Papoea’s gewerkt heeft. Als 21-jarige novice kwam zij in 1956 terecht in de jungle van de Asmat, toen westerlingen daar een zeldzaamheid waren. Ze was groen als gras en bijna toevallig in het missiewerk gerold. Terwijl zij, inmiddels op hoogbejaarde leeftijd, haar verhaal vertelt aan Villevoye en Dietvorst, maakt een kleermaker eenzelfde jurk die de non droeg in de tropen. Hoppenbrouwers blijft onaangedaan en feitelijk tijdens haar verhaal over die vormende periode in haar leven. Totdat ze de nieuwe jurk aantrekt.