The Battle of Chile: Popular Power
Waar in deel één en twee de gebeurtenissen voorafgaand aan en rondom de militaire staatsgreep van 11 september 1973 in Chili nauwgezet en chronologisch in beeld werden gebracht, gaat regisseur Patricio Guzmán nu terug naar het laatste jaar van de linkse regering van de democratisch gekozen president Allende.
Beginnend met een parade door de hoofdstad, waar Allende wordt toegejuicht door zijn aanhangers, behandelt de film vervolgens een aantal cruciale ontwikkelingen in de periode die daarop volgde, door Guzmán in voice-over toegelicht. De pogingen van de rechtse oppositie – door de arbeidersbevolking aangeduid als ‘de mummies’ – om de economie van het land lam te leggen, worden keer op keer gepareerd door de arbeiders. Die organiseren zich en zetten systemen op om de productie en distributie van goederen en levensmiddelen in eigen hand te nemen.
Een beweging van popular power is groeiende, maar er zit een element van melancholie in dit slotdeel, dat enkele jaren na dato in Cuba werd gemonteerd. Inmiddels was duidelijk geworden dat het land een zwarte periode was ingegaan.