Open Heart
Acht zieke Rwandese kinderen laten hun families achter om een reis op leven en dood te maken naar Soedan, waar ze als een van de weinigen een gratis openhartoperatie kunnen ondergaan. Dit geavanceerde Salam Center is het enige ziekenhuis in heel Afrika waar gratis hartoperaties worden uitgevoerd. De hartkleppen van de kinderen zijn beschadigd door een reumatische hartziekte, die is ontstaan uit een onbehandelde keelontsteking door Streptokokken. Sommige van de kinderen hebben slechts enkele maanden te leven. In Afrika lijden zo'n 13 miljoen kinderen aan de ziekte, terwijl dat er in Amerika praktisch nul zijn. Dr. Emmanuel Rusingiza, een van de twee pediatrische cardiologen in heel Rwanda, en de Italiaan Dr. Gino Strada, het eigenwijze, doortastende hoofd van het Salam Center, moeten niet alleen vechten voor de levens van de kinderen, maar ook voor de financiële toekomst van het ziekenhuis. Door de devaluatie van de Soedanese munt is het budget enorm teruggelopen. De omstreden Soedanese president Omar al-Bashir komt op bezoek om over de financiën te praten, waarbij ze hameren op hun uitgangspunten: Salam Center vindt dat een geneeskundige behandeling een fundamenteel en onvervreemdbaar recht is, dat voor iedereen op de wereld toegankelijk en gratis moet zijn.