David Byrne’s American Utopia
Toen David Byrne (van de legendarische band Talking Heads) van oktober 2019 tot februari 2020 op Broadway zijn show American Utopia opvoerde, konden theaters nog onbekommerd tot de laatste stoel uitverkopen. Wekenlang liet Byrne alle 961 bezoekers van het Hudson Theatre zien en horen dat hij een songwriter en verteller van de buitencategorie is.
In een sober decor poetsten hij en zijn internationale verzameling muzikanten onvergankelijke songs van Talking Heads songs op om ze moeiteloos te combineren met nieuw werk. Spike Lee maakte er een meeslepende concertfilm van, waarin hij volgens het principe ‘vorm volgt inhoud’ dienstbaar en soepel de bewegingen van Byrne en zijn muzikanten interpreteert.
Zingend, pratend en zelfs dansend deelt Byrne zijn blik op de mensheid en zoekt hij naar verbinding. Een van de hoogtepunten, waarin activist Lee prachtig samensmelt met humanist Byrne is de indrukwekkende vertolking van Janelle Monáe’s protestsong ‘Hell You Talmbout’, waarin de namen worden gescandeerd van zwarte mensen die omkwamen door racistisch geweld.