Sumud - Ten Years After
Toen ze nog studeerde aan de Beit Zvi School of Stage and Cinematic Arts in Tel-Aviv, filmde Ayelet Dekel in 1987 een aantal Palestijnse kinderen uit het vluchtelingenkamp Deheisha, gevestigd op de Westelijke Jordaanoever. De ‘Intifada’stond op uitbarsten en in SUMUD onderzocht ze de achtergronden van deze opstand. Hoezeer de gevoelens van haat diep geworteld bleken in de Palestijnse gemeenschap, kwam naar voren uit de gesprekken met kleuters en schoolkinderen. ‘Sumud’ betekent ‘behoudt het land’ en is misschien wel één van de meest gebruikte woorden in de Arabische taal. Het begrip refereert tevens aan een volkslied dat alle kinderen van de kleuterscholen in Deheisha kunnen zingen. Op de vraag wat ze later wilden worden, noemden de kinderen tien jaar terug doorgaans beroepen als vrijheidsstrijder, gangster of beul. Om te zien hoe zij zich in hun mening hebben ontwikkeld keerde filmmaakster Dekel terug naar Deheisha, inmiddels Palestijns territorium. De kleuters die geleerd was om met stenen voor vrede te vechten zijn onderhand opgegroeid. Hebben deze tieners nog dezelfde dromen en nachtmerries?