Dialogues With Madwomen
"Vrouwelijke krankzinnigen zijn minder vatbaar voor controle dan mannen. Ze zijn lastiger, luidruchtiger en beledigender in hun taal," schreef een waarnemer in 1860. In de jaren '90 van deze eeuw zijn ze ook duidelijker in hun lijden en hun plezier. DIALOGUES WITH MADWOMEN vertelt het verhaal van zeven vrouwen die ervaringen hebben met de duistere zijde van de verbeelding: meervoudige persoonlijkheden, manische depressiviteit, schizofrenie. In een film over de privé symbolen van gekte en gezondheid is het maakproces zelf als een metafoor voor de individuele processen van ontdekken en onthullen. De regisseuse is een van de betrokkenen. Met onconventionele documentaire technieken worden herinneringen, dromen en fantasiën zichtbaar gemaakt. Allie Light en Irving Saraf wonnen in 1991 de Oscar voor de beste documentaire met IN THE SHADOW OF THE STARS.