Emergency Call - A Murder Mystery
Een winternacht in 2006. In het West-Finse stadje Ulvila breekt een indringer het huis binnen waar Jukka Lahti en Anneli Auer met hun vier kinderen wonen. Terwijl Jukka met een steekwapen wordt omgebracht, belt Anneli in paniek de plaatselijke hulpdiensten op. De noodoproep dient als basis voor deze spannende, thrillerachtige reconstructie. Want jaren later is de zaak nog steeds niet opgelost. Het maakt het tot een van de meest bizarre moordmysteries in Finlands recente geschiedenis. Verschillende rechercheurs worden op de zaak gezet en er weer afgehaald, experts uit het buitenland worden geraadpleegd, zonder resultaat. Het gebrek aan tastbaar bewijs leidt tot de bijzondere conclusie dat de vrouw des huizes dan wel de dader moet zijn. Ook Anneli zelf gaat erin geloven en draait de bak in. IDFA-oudgediende Pekka Lehto oordeelt niet, trekt geen partij maar laat enkel zien hoe de zaak zich gedurende de jaren ontwikkelt. Hij laat Anneli aan het woord, maar ook rechercheurs, forensisch specialisten en aanklagers – nooit in een traditionele interviewsetting, maar gefilmd in donkere parkeergarages of spaarzaam verlichte kamers. Het draagt bij aan de sinistere sfeer van de documentaire, die nog een paar verrassende wendingen in petto heeft.