Dansmariekes: Een documentaire over de buitengewone levens van majorettes
Voor de majorettes van drumfanfare Beatrix biedt majorette zijn meer dan de mogelijkheid om in een kort rokje te gloriëren op straat. In de oer-Hollandse documentaire DANSMARIEKES banen zij zich al marcherend een weg door het dagelijkse leven in de puberteit en ontdekken zij wie zij zijn. Het verenigingsleven in het Noord-Brabantse dorp Dongen geeft hen de kans zich binnen de veilige grenzen van een kleine gemeenschap te ontplooien van meisje tot jonge vrouw. Daarbij komen zij in aanraking met universele thema’s als vriendschap, liefde en identiteit. Ver weg van de grote stad tonen de majorettes van Beatrix in al hun puurheid het kwetsbare wezen van de puber.