Anuktatop: The Metamorphosis
Aan de oever van de Marowijne-rivier droomt de kleine Derreck over heldhaftige krijgers. Hij maakt deel uit van de Wayana-stam in Frans-Guyana. Derreck is niet de enige die de kijker meeneemt naar een andere wereld. Ook zijn zus Sylvana droomt en wel over een onbereikbare liefde die bij een andere stam hoort. Oma Malilou voert ons mee naar haar jeugd, in de jaren vijftig. Zo blijkt iedereen af en toe op te gaan in een parallelle, soms bijna spookachtige wereld. Waar de allerjongsten nog ongeremd verdwijnen in fantasie, is er bij de wat oudere generatie meer ruimte voor existentialistische vraagstukken. Hoe hangen toekomstdromen samen met identiteit? Wanneer ben je een echte Wayana? Dit magisch-realistische inkijkje in het leven van deze inheemse stam in het Amazonegebied balanceert op het randje van fictie. Het laat zien hoe ook in dit afgelegen dorp veranderingen (Anuktatop betekent 'metamorfose' in het Wayana) onontkoombaar zijn.