The Emperor's Naked Army Marches On
De winkelier Kenzo Okuzaki is een van de weinige overlevenden van het Japanse legeronderdeel dat tijdens de Tweede Wereldoorlog in Nieuw-Guinea was gestationeerd. Al decennia lang voert hij een kruistocht tegen keizer Hirohito, die hij wil dwingen persoonlijk de verantwoordelijkheid op zich te nemen voor de gepleegde oorlogsmisdaden en de gruwelen waaraan Japanse legereenheden werden blootgesteld. In cinéma vérité-stijl legde filmmaker Kazuo Hara over een periode van vijf jaar Okuzaki’s eenmansopstand vast. Speerpunt van Okuzaki’s nasporingen is de dood van twee soldaten uit zijn regiment, die geëxecuteerd zouden zijn voor desertie – drie weken na het einde van de oorlog. Om de waarheid te achterhalen, bezoekt hij de familieleden van de vermoorde soldaten en enkele nog levende medestrijders. Hij confronteert ook zijn voormalige sergeant met de belastende feiten. De aanpak van de 62-jarige, frêle Okuzaki is radicaal, compromisloos en, indien hij dat nodig acht, gewelddadig. De hardhandige confrontaties, door Hara onbewogen vastgelegd, maken hem tot een held van twijfelachtige allure. De mishandelingen verbleken echter tot onbetekenende, haast komische intermezzo’s in het licht van onthullingen over de wreedheden die indertijd begaan werden door zijn slachtoffers, die veertig jaar na dato hun eigen gemoedsrust zeker niet op het spel willen zetten.