The Bodies
In Galicië, de meest noordwestelijke regio van Spanje, vindt elk jaar een van de oudste vormen van carnaval plaats. Verspreid over meerdere dagen zijn er optochten met felos en peliqueiros, personages met spectaculaire outfits, waarvan het masker en de riem met grote koebellen het opvallendst zijn. Een andere traditie is de farrapada, waarbij de carnavalsvierders elkaar bekogelen met vodden gemengd met modder. Ook is er een vechtpartij waarbij meel en mieren over de deelnemers worden uitgestort; een groot beeld van een mier torent boven de mensenmassa uit.
De wonderlijke feesten, belicht door fakkels en begeleid door tromgeroffel, worden in deze korte documentaire op meeslepende wijze gefilmd − alsof je zelf tussen de feestvierders staat en wordt ondergedompeld in een eeuwenoud, heidens ritueel. De nachtelijke beelden van een feestende massa, vaak dicht op elkaar gepakt, krijgen extra lading door de wetenschap dat het carnaval eind februari plaatsvond, ruim een week voor het eerste bevestigde geval van Covid-19 in de regio.