The Weather Underground
‘You don’t need a weatherman to know which way the wind blows’, zong Bob Dylan in Subterranean Homesick Blues. Zo kon eind jaren zestig iedereen aanvoelen dat de revolutie in de lucht hing en maakten enkele subversieve studenten een vuist onder de naam The Weathermen. Doel was het omverwerpen van de gevestigde orde, waarbij radicale middelen niet werden geschuwd. Nietsdoen gold pas als een daad van geweld. De oorlog in Vietnam en het grove politieoptreden tegen zwarte Amerikanen overtuigden de activisten van hun morele gelijk. De oorlog moest ‘in de buik van het moederland’ worden uitgevochten. Green geeft een meeslepend lesje recente Amerikaanse geschiedenis, openhartig besproken door ex-groepsleden en indirect betrokkenen, en doorsneden met soms schokkende archiefbeelden en bezoekjes aan ‘schuldige plekken’.