The Forecaster
De Amerikaan Martin Armstrong geeft al van jongs af aan blijk van een scherpe handelsgeest en een analytische blik op zaken die voor anderen te gecompliceerd waren. Als kind verzamelt hij al fanatiek munten, iets later handelt hij in goud. Als volwassene richt hij het bedrijf Princeton Economics International op. Op basis van een zelfontworpen model, waarin het geheimzinnige getal pi een belangrijke factor is, laat hij de computer uitrekenen welke ontwikkelingen in de wereldeconomie op stapel staan. Zijn voorspellingen over aandelencrises of valutaproblemen zijn griezelig accuraat en hij bouwt een klantenkring op die bestaat uit machtige spelers in de wereldeconomie. Dit alles levert hem veel geld op maar ook steeds meer vijanden in hoge posities. In 1999 staat de FBI bij hem op de stoep en belandt hij uiteindelijk op verdenking van fraude en samenzwering in de gevangenis, zonder dat er ooit een gerechtelijke uitspraak is gedaan. In 2012 duikt hij ineens weer op in het openbare leven, en deelt hij zijn pessimistische ideeën over de rampzalige ontwikkelingen in de wereld. In de film vertelt hij zijn opzienbarende verhaal, ondersteund door archiefbeelden en interviews met zijn moeder, voormalige medewerkers en klanten. Een verhaal dat klinkt als een speelfilmscenario.