As the Crow Flies
Amadou groeit op in Guinée-Conakry, omringd door huisdieren en de geur van de mango- en citroenbomen die zijn vader heeft geplant. Overal zijn kleurrijke vogels en zijn beste vriend Abdoulaye woont vlak om de hoek. Maar op zijn dertiende moet Amadou dit allemaal achterlaten. Zijn oom wil hem meenemen naar het buitenland, zodat hij de kans krijgt een betere opleiding te volgen. Zo jong als hij is, begint Amadou aan een onvoorstelbare reis zonder garantie op een goed einde.
As the Crow Flies is een gevoelige, kunstzinnige film over migratie. Animatie begeleidt Amadou’s herinneringen, terwijl er ruimte blijft om je meer voor te stellen. Stereotypen en statistieken worden vervangen door details van de reis, gezien door de ogen van een tiener. Amadou’s gedachten maken zijn ervaring persoonlijk en herkenbaar. Liveaction en animatie lopen bijna naadloos in elkaar over. Door de hele film heen vormen de beelden een moeiteloze flow, net als de kleurrijke vogels die Amadou vanuit de lucht volgen. En kijkend naar de film worden we zelf een van die vogels, steeds dicht bij Amadou.