The Red Soul
Meer dan vijftig jaar na de dood van Jozef Stalin is Rusland verdeeld. Was hij een groot leider die van Rusland een supermacht maakte? Of was hij een meedogenloze dictator door wie miljoenen onschuldige burgers op wrede wijze om het leven kwamen? Bijna iedere familie in Rusland heeft te maken gehad met de gevolgen van Stalins regime en in alle uithoeken van het land worstelen nabestaanden met de geschiedenis. Een vader struint met zijn tienerdochter door desolate bossen, op zoek naar massagraven met Russische gevangenen. Twee zussen van wie de moeder werd weggevoerd naar een gevangenkamp delen hun vroege herinneringen. Nog altijd zijn ze bang om in openheid te vertellen over de gebeurtenissen en daarmee hun vaderland in een negatief daglicht te plaatsen. Anderen willen de zwarte bladzijden uit de geschiedenis liever helemaal vergeten. Onder alle lagen van de bevolking stijgt de populariteit van Stalin en is er een hang naar nationale eenheid. The Red Soul maakt duidelijk hoe het verleden voortleeft in het huidige Rusland en daarmee een stempel op de toekomst drukt.