The Last Hillbilly
Ze staan bekend als laaggeschoolde boerenkinkels, straatarm en gewelddadig. Brian Ritchie weet donders goed hoe er in de rest van de Verenigde Staten wordt gedacht over hillbillies, de bewoners van het Appalachengebied. En al die vooroordelen kloppen ook, geeft hij zelf toe. Maar The Last Hillbilly laat intussen ook zien dat het eenvoudig ogende leven alles behalve simpel in elkaar steekt.
Regisseurs Diane Sara Bouzgarrou en Thomas Jenkou doken voor dit intieme portret de bergen van Kentucky in. Ritchie mijmert daar over de schoonheid van de natuur, de liefde voor zijn kinderen en hoe zijn levensstijl steeds zeldzamer lijkt te worden. Drie generaties geleden was de hillbilly nog een onafhankelijke pionier, maar sinds de aanleg van de kolenmijnen lijkt dat bestaan te zijn vervlogen.
Met dreigende klanken op de soundtrack en een diep familieverdriet dat in Ritchie’s poëtische voice-over terugklinkt, voelt de film geregeld somber. Maar wat toch vooral blijft hangen, is de schoonheid van dit unieke bergleven. Dat Ritchie zijn kennis en passie doorgeeft aan de jongste generatie zorgt voor een hoopvolle toon.