Chaos
De oorlog in Syrië blijft in het nieuws. We kennen de feiten, maar wat doet oorlog met de menselijke geest? Chaos getuigt van het getekende bestaan van de overlevenden via de verhalen van drie Syrische vrouwen. Een van hen woont in Damascus, waar ze zwijgend haar dagen doorbrengt, rouwend om haar tienerzoon. De ander is het land ontvlucht en verwerkt in een Zweeds dorp haar trauma’s in haar schilderijen. De derde vrouw is Sara Fattahi zelf, de in Wenen woonachtige regisseur. Een actrice geeft haar gestalte; uitspraken van de Oostenrijkse schrijfster Ingeborg Bachmann uit een radio-interview weerspiegelen Fattahi’s innerlijk.
Fattahi toont haar personages vaak in close-up, inzoomend op een deel van het gezicht of een hand, maar verkent met evenveel aandacht hun directe omgeving; interieurs spreken, de wind suggereert, de regen wordt voelbaar. De zintuigen verleidend trekt ze kijkers mee in processen van diepe rouw en (innerlijke) onthechting. De film ontving het Gouden Luipaard in de categorie ‘Filmmakers van nu’ op het festival van Locarno.