Cinema Cinema
CINEMA CINEMA van Maani Petgar gaat over de controversiële en populaire Iraanse regisseur Mohsen Makhmalbaf en het maken van SALAAM CINEMA. De filmmaker plaatste een advertentie in de krant, met als aanhef: ‘Gezocht: honderd gewone mensen die acteur willen worden.’ Zo‘n vijfduizend mensen reageerden en vochten om een rol. In de acht dagen die hierop volgden, filmde Makhmalbaf duizend sollicitanten. Tijdens de audities probeerde hij erachter te komen waarom zij zo graag acteerden en hoe ver zij zouden gaan om dit doel te bereiken. Want de redenen hebben zelden direct met liefde voor film te maken, meent Makhmalbaf. Zo vormt de auditie een aanleiding voor bespiegelingen over de meest uiteenlopende onderwerpen: van individualisme en competitie, tot aan liefde en emancipatie. In CINEMA CINEMA toont Petgar hoe de regisseur werkt, manipuleert en effecten bewerkstelligt, maar ook hoe Makhmalbaf op zijn beurt wordt gemanipuleerd.