San Clemente
Op het Venetiaanse eiland San Clemente staat een prachtig gelegen gebouw dat al 150 jaar dienst doet als psychiatrisch ziekenhuis. In navolging van Frederick Wiseman (TITICUT FOLLIES) volgde de Franse fotograaf en filmmaker Raymond Depardon in februari 1980 een aantal verplegers, patiënten en hun familie. Met zijn beweeglijke camera, lange shots zonder commentaar en een quasi-etnografische aanpak filmde hij de dagelijkse praktijk in cinéma verité-stijl. De patiënten worden zo als mensen neergezet en niet als onderdrukte probleemgevallen. Vijf jaar later maakte Depardon URGENCES, waarin hij zich meer richtte op de beslissingen die psychiatrische verplegers moeten nemen dan op het leven binnen een inrichting. Depardons kritiek op de instituties maakte deel uit van een onderstroom die vanaf de jaren zestig de psychiatrie heeft hervormd. De veranderingsgolf leidde tot een afschaffing van lange opnameperiodes en een invoering van een meer humane aanpak waarbij de patiënten in een sociale omgeving werden herplaatst.