I Don't Know
Regisseur Krzysztof Kieslowski laat een Poolse klokkenluider aan het woord die misdrijven en corruptie aan het licht bracht waarbij lokale communistische partijleiders waren betrokken. In de jaren 50 werd hij manager van een leerfabriek in Silezië. Daar stuitte hij op duistere zaken, zoals de verkoop van gestolen waar en de declaratie van fictieve zakenreizen. Op het moment dat hij dit ging onderzoeken, werd hij van bedrijfsdiefstal beschuldigd en ontslagen, om vervolgens zelfs fysiek bedreigd te worden. Zonder dat hij het had gemerkt was hij uitgegroeid tot volksvijand nummer 1. Dit alles resulteerde in een zenuwinzinking en opname in een psychiatrische instelling. Een schoon geweten is nu het enige dat voor hem telt. Kieslowski’s zelden vertoonde documentaire is de getuigenis van een man die zich uiteindelijk tegen het systeem keerde waar hij aanvankelijk volop deel van uitmaakte. Kieslowski had grote twijfels bij de release van de film omdat hij bang was de man te schaden. Om hem te beschermen, liet hij het geluid van een typemachine horen op de momenten dat er namen worden genoemd.