The Way
De 60-jarige Chinees Liu Zhixian is, samen met een hele stroom Chinese immigranten, in 1990 naar Hongarije geëmigreerd. Evenals die tienduizenden andere Chinezen hoopte hij daar op een beter bestaan. In China was meneer Liu een professor aan de universiteit, maar voor deze anti-revolutionair was de Culturele Revolutie een ramp. In Boedapest probeert hij niet alleen de vernederingen te vergeten die hij moest ondergaan, maar ook zijn liefdeloze huwelijk met een plattelandsmeisje. In Boedapest droomt hij nu over zijn grote liefde. Door een contactadvertentie in een Chinese krant ontmoet hij een meisje in Peking dat door hem uitgebreid wordt ondervraagd. Ook ontmoet hij zijn zoon weer die hij lange tijd niet heeft gezien. De Hongaarse regisseur Ferenc Moldoványi schetst hiermee het beeld van een man die in zijn leven bitter weinig liefde heeft gekend en die nu op zijn oude dag nog steeds probeert dat in te halen. Maar andersom lijkt hij ook zelf nauwelijks in staat te zijn om liefde te geven. De conversaties met zijn zoon verlopen stroef, er vallen veel stiltes. Zijn zoon voelt zich door hem verwaarloosd en hij neemt het zijn vader kwalijk dat hij geëmigreerd is. “De Chinese en Hongaarse wetten heb ik niet overtreden’’, zegt meneer Liu aan het slot,“maar ik heb wel mijn zoon verraden.’’