Free Improvisation
Wie muzikant Jean Claude Jones contrabas ziet spelen, kan zomaar over het hoofd zien dat deze zestigjarige man lichamelijk aan het eind van zijn krachten is. Zijn passie voor muziek is zo groot dat op die momenten zijn multiple sclerose even op de achtergrond raakt. Sinds eind jaren tachtig, toen de progressieve ziekte van het centrale zenuwstelsel bij hem geconstateerd werd, heeft de Franse, in Jeruzalem wonende muzikant te kampen met een langzaam zwakker wordend gestel. Alle onderzoeken, medicijnen en alternatieve geneeswijzen ten spijt. De laatste jaren wordt duidelijker dat niet alleen zijn leven, maar ook zijn muziek, zijn gave om te scheppen, in gevaar komt. We volgen de gepassioneerde muzikant gedurende een jaar, waarin hij optredens verzorgt, nog een rijk sociaal leven blijkt te onderhouden en veel energie steekt in een getalenteerde leerling, die zijn kennis opneemt als een spons. Maar niet alleen scheppen en liefhebben spelen hoofdrollen in zijn leven; de oprukkende ziekte en de noodzaak dingen los te laten worden steeds belangrijker. Dat geldt ook voor zijn betrokken vrouw, die haar levensgezel langzaam ziet aftakelen: "Bij het leven met een chronische ziekte zijn drie mensen betrokken: Ik, hij en de MS."