Seconds of Lead
De Iraanse schrijfster Narges Abyar doet voor haar nieuwe roman onderzoek naar de massamoord op het Jaleh-plein in Teheran door het leger van de Sjah op 8 september 1978. Bij haar research stuit ze op een documentaire, waarin de filmoperateur van Cinema Silvana op het Jaleh-plein vertelt hoe hij de slachting gadesloeg vanuit zijn veilige positie in de bioscoop. Wanhopige demonstranten bonsden op zijn deur, die hij niet durfde te openen. Abyar gaat via de regisseur van die documentaire op zoek naar de operateur en vindt hem ook. Maar daarmee is haar queeste verre van beëindigd, want de man blijkt niet genegen iets over die besmette tijd te vertellen - hij ontkent in eerste instantie zelfs bij hoog en bij laag dat hij is wie iedereen om hem heen zegt dat hij is. De volhardende schrijfster laat het er niet bij zitten en probeert beetje bij beetje door het pantser van de zichtbaar angstige getuige te breken. De camera volgt haar bij haar pogingen, die heel voorzichtig vruchten beginnen af te werpen, waarbij we niet alleen meer te weten komen over de bloedige gebeurtenissen op het plein, maar vooral ook over de operateur zelf, die nog altijd leeft met schuldgevoelens over het dichthouden van de deur.