Poco mosso
Leef je of word je geleefd? Die levensgrote vraag stelt Barbara den Uyl aan de zes mensen waarmee ze een volleybalteam vormt. In deze portretten van Nederlanders die opgroeiden tijdens en na de oorlog wordt de invloed van opvoeding op hun levens belicht. Een opvoeding die vaak werd gedomineerd door de calvinistische moraal van genoegen nemen met wat er is, geen eisen stelen behalve aan jezelf, nooit iemand teleurstellen. Sommigen kunnen daarmee leven, anderen gaan eronder gebukt, durven zich niet te uiten, zijn bang voor intimiteit. Alsof het zo gepland is, verlaten alle spelers voortijdig het arbeidsproces. De een uit vrije keuze, anderen noodgedwongen. Het leven moet opnieuw vormgegeven worden. In het volleybalspel komen de spelers samen, in de bewegingen worden hun karakters weerspiegeld en spelenderwijs wordt geraakt aan de Nederlandse volksaard.