The State-Mafia Pact
Een theatrale weergave van alle belangrijke gebeurtenissen rond het pact tussen de Italiaanse staat en de maffia. Met als vertrekpunt de getuigenis van Gaspare Spatuzza duiken we terug de geschiedenis in, en komen via onder andere de moorden op de onderzoeksrechters Falcone en Borsellino ten tijde van premier Andreotti weer terug in het Berlusconi-tijdperk. Het is er door de jaren niet beter op geworden, concludeert de maker. Integendeel. “We hebben geen rechtbank nodig om vast te stellen dat, ondanks dat politici vaak spreken over het gevecht tegen de maffia, de maffia vandaag duizend keer rijker en sterker is.” Een groep Italiaanse acteurs neemt het in de film op zich een zo volledig mogelijk beeld te schetsen van wat er door de jaren heen gebeurd is. Ze spelen de maffiabazen, de caribinieri, de en de overlopers. Satire – soms op het scherp van de snede – en ironie zetten de toon. Allianties, opvolgingen en afrekeningen worden met grafische hulpmiddelen uiteengezet, afgewisseld met beelden uit de media en interviews. Feit en fictie lopen door elkaar om samen een complexe werkelijkheid te schetsen. Eén die de makers duidelijk aan het hart gaat. Filmmaker Sabina Guzzanti grijpt op het laatste moment naar de eigen fantasie om een statement te maken.