Quando l'Italia non era un paese povero
Documentaire over de zoektocht naar de filmvan Joris Ivens. Het Nederlands Film Museum telt drie copiën van de film maar heeft niet de oorspronkelijke negatieven. De gebroeders Taviani, Valentino Orsini en andere betrokkenen vertellen over de totstandkoming van deze verloren film. Italië was in 1959 een arm land maar leek deze armoede te overwinnen. In Ferrandina was gas gevonden, Gela bezat olie en alle leidingen waren klaar om deze grondstoffen te distribueren. Ivens kreeg de opdracht deze industrieën te filmen. Hij legde tevens de armoede van het echte Italië vast. Maar het bestuur van televisiezender RAI weigerde zijn beeld van armoede, vliegen en ellende te accepteren. Toen ze de film min of meer confisceerden en zijn producent Mattei hem vanwege politieke overwegingen liet schieten, besloot Ivens die een jaar aan de film had gewerkt de blikken te stelen.