Sanokaa mitä näitte
Een reis door de mysterieuze wereld van het geheugen en de vergetelheid. Centraal staan de herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog van vijf zusters, hun broer en hun dementerende moeder. Het is moeilijk te geloven dat zij dezelfde gebeurtenissen hebben meegemaakt: hun herinneringen verschillen hemelsbreed van elkaar. De film is fragmentarisch opgebouwd en onderzoekt ook in zijn structuur het geheugen, dat volgens filmmaker Kiti Luostarinen de vorm van een slakkenhuis moet hebben. Je daalt erin af en draait vanuit verschillende perspectieven langs dezelfde gebeurtenissen. Zo is het ook met herinneringen: sommige ervaringen blijven terugkeren, andere verzinken in een meer van vergetelheid. Luostarinen studeerde filosofie aan de Universiteit van Helsinki voordat zij zich toelegde op het maken van documentaires die vaak raakvlakken met filosofie, wetenschap en kunst vertonen.