The Patriots
Wat doet angst met mensen en welke gevolgen heeft dat voor een maatschappij? Deze vraag stelde de Deense regisseur Tómas Gislason centraal bij het maken van PATRIOTERNE. Voor zijn film reisde hij vijftig dagen door de Verenigde Staten om zijn eigen ervaringen in ‘God’s Own Country’ vast te leggen. Het betrof een tweede poging, want een eerdere reportage over extreem-rechts in Amerika pakte niet succesvol uit. Met het proces van O.J. Simpson en de bom van Oklahoma nog vers in het geheugen, stuitte hij dit keer op heftige emoties. Omdat ook patriottistische groeperingen hun boodschap makkelijk en goedkoop kunnen verspreiden via het internet, speurde de filmmaker naar contactpersonen op de -site en dook in een wereld waar angst, paranoia en samenzweringstheorieën regeren. In de die PATRIOTERNE eigenlijk is, geldt Gislason zelf als de hoofdpersoon. Aanvankelijk was hij van plan voor zijn film een confronterend politiek standpunt in te nemen, maar eenmaal onderweg realiseerde hij zich dat het beter zou zijn naar de verhalen en meningen te luisteren.