My Beautiful Broken Brain
“Als ik geconfronteerd word met de vraag: wie ben ik? – Iemand met veel vrienden, hele harde werker, liefhebber van lezen. Wat als alle tekenen daarvan worden weggenomen? Wat maakt dat van mij?” De 34-jarige Lotje Sodderland bevond zich in de bloei van haar leven toen het noodlot toesloeg. Terwijl ze ‘s nachts alleen in bed lag, werd ze getroffen door een beroerte. Met bijna bovenmenselijke kracht wist ze haar huis uit te komen, waarna ze werd gevonden op een openbaar toilet. Aan het einde van de zware ziekenhuisperiode richt Lotje de camera op zichzelf en spreekt ze moeizaam: “Ik leef. Erg slecht in schrijven. Maar ik ben niet dood. Dat is een begin”. Geobsedeerd door opnemen en vastleggen om maar niet te vergeten, laat Lotje de filmmaker toe, met wie ze haar zintuiglijke waarnemingen en totaal veranderde belevingswereld in beeld en geluid probeert te vangen. Een wereld waarin het alledaagse leven haar aanvliegt en de meest absurde dromen vertrouwd en realistisch aanvoelen. De levenslustige vrouw wordt gevolgd tijdens haar intensieve revalidatieproces waarin deelname aan een wetenschappelijk experiment de taalgebieden in haar hersenen moet helpen herstellen. Interviews met haar broer, moeder en beste vriendin onderstrepen Lotje’s humor, positiviteit en veerkracht.