Out of the Present
In augustus 1991 rukten tanks op naar het Witte Huis, het bestuurscentrum in Moskou. Dat de coup mislukte, was te danken aan de onverzettelijkheid van Gorbatsjov, de verdeeldheid onder de conservatieven en de massale demonstraties van de bevolking. In OUT OF THE PRESENT zien we iemand die er niet bij was: de Russische kosmonaut Sergei Krikalev. Hij vertrok in mei '91 vanuit de Sovjet-Unie naar ruimtestation Mir en toen hij in maart '92 terugkwam heette zijn vaderland de Russische Republiek. De lange takes van de langzame omwentelingen in de ruimte versus korte, chaotisch bewegende takes van de snelle veranderingen op aarde, spreken voor zich.Er is geen voiceover, geen uitleg, alleen het commentaar van collega-kosmonaut Anatoli Artsebarski, die gelijk met Krikalev vertrok, maar eerder terug mocht. Een animatie met muziek verwijst naar 2001, A SPACE ODYSSEY. De Russische filmmaker Andrei Ujica gaf de Mir-bewoners een 35mm-camera en video-apparatuur mee. Vanaf mission control op aarde gaf cameraman Vadim Yusov (verantwoordelijk voor onder andere Tarkovski's SOLARIS) aanwijzingen voor opnamen. Aanvankelijk was het de bedoeling het contrast tussen heldendom en hard werken in de ruimte in beeld te brengen. Maar door de politieke omwentelingen in het najaar van '91 kwam er een ander verhaal bij. Krikalovs reactie op de aardse veranderingen is echter nuchter: 'Voor een kosmonaut is de snelheid waarmee dag en nacht, en de seizoenen vanuit Mir voorbijvliegen het meest indrukwekkend.' OUT OF THE PRESENT duurt dan ook 92 minuten, de precieze lengte van een omwenteling van het ruimteschip om de aarde.