Human Weapon
Op 11 september 2001 werd ook Amerika geconfronteerd met het fenomeen zelfmoordaanslag. In HUMAN WEAPON wordt de geschiedenis geschetst van dit effectieve wapen dat oorlogsvoering mogelijk maakt zonder ingewikkelde technologie of dure legers. De eerste keer dat het werd toegepast was op 18 april 1983 in Beiroet, toen een truck met duizend kilo aan explosieven op de Amerikaanse ambassade inreed. Een vrouw die de aanslag overleefde vertelt over de fatale dag, die een nieuw tijdperk van oorlogsvoering inluidde. Deze goed gedocumenteerde film heeft een hoge informatiedichtheid en laat verschillende kopstukken van militante bewegingen en voor zelfmoordaanslagen klaargestoomde commando’s aan het woord. Een verbannen theologiestudent vertelt over de training van de Iraanse Bassiji, die werden opgeleid tot martelaren voor de islam en de revolutie. Kinderen van elf, twaalf jaar werden gehersenspoeld in kampen en tienduizenden stierven in de oorlog tegen Irak. Op een bord in de Iraanse straten staat nog steeds te lezen: ‘Martelaren zijn het symbool van de kracht van Iran.’ Verschillende landen worden achtereenvolgens aangedaan, zoals Sri Lanka dat ook een lange geschiedenis van zelfmoordaanslagen kent. Het hoofd van de politieke afdeling van Hezbollah, Sheik Malek Wehbe, komt aan het woord en Hamas-leider Mohamed M.A. Marzouk vertelt hoe de zelfmoordaanslagen een vergelding zijn voor de door Israël vermoorde Palestijnen. In een instructiefilm van de Hamas, voor intern gebruik, zien we hoe burgers worden geïndoctrineerd en hoe er tot jihad wordt opgeroepen. Een man wiens zelfmoordaanslag mislukt is, vertelt hoe hij tot zijn daad kwam: hij had niets te verliezen.