Inna de Yard: The Soul of Jamaica
“De oervorm van creatie: gewoon jammen in de tuin.” Dat is het doel van het project Inna de Yard, waarbij legendes van de Jamaicaanse reggae samenkomen om hun hits van weleer opnieuw op te nemen. Maar dan wel akoestisch, in de tuin van een prachtige villa en in samenwerking met de jongere garde. Het gaat misschien niet meer even soepel als vroeger voor de grijs geworden iconen, zoals Ken Boothe, Winston McAnuff en Kiddus I, maar het plezier is er niet minder om. En dan is er nog de eindeloze stroom van verhalen over hun gloriejaren, toen ze zij aan zij optraden met onder anderen Bob Marley en Peter Tosh.
In zijn heerlijke, energieke documentaire vermengt regisseur Peter Webber (Girl with a Pearl Earring) de vele opnamesessies met beelden van de latere tour door Europa. Tegelijkertijd laat hij ook de gigantische rol die reggae in de Jamaicaanse geschiedenis heeft gespeeld aan bod komen. Zoals een van de muzikanten zegt: “Sommige landen hebben diamanten. Sommige hebben olie. En wij hebben reggaemuziek.”