Domweg gelukkig
De Hongaar Péter Forgács maakte aan het eind van de jaren tachtig op basis van oude amateurfilmpjes compilatiefilms, die een intrigerend beeld schetsen van de 'achterkant' van de Hongaarse geschiedenis van deze eeuw. Hoe gingen 'gewone' mensen om met de dramatische historische gebeurtenissen als oorlog, revolutie en opstand? In DOMWEG GELUKKIG past hij samen met Albert Wulffers hetzelfde procédé toe voor de naoorlogse wijk Ommoord in Rotterdam. Vooral met behulp van oude filmpjes van zes amateurfilmers, aangevuld met interviews en archiefmateriaal, zoeken zij naar de Nederlandse definitie van (gezins)geluk. Het gaat daarbij niet om "een documentaire vanuit antropologische of sociologische hoek, maar om de poëzie van de fictie". De film is opgesplitst in dertien hoofdstukken. De conclusie van de makers is dat bewoners van wijken als Ommoord er uitstekend in slagen "de poëzie van het leven van alledag te vinden in de koestering van het verworven geluk, de tevredenheid die het verlangen monddood heeft gemaakt".