Little Dieter Needs to Fly
Als kleine jongen al droomde de Duitse Dieter Dengler ervan om een Amerikaanse testpiloot te worden. Hij groeide op in het naoorlogse Duitsland. Zijn vader heeft hij amper gekend, want die werd gedood in de Tweede Wereldoorlog. Op achttienjarige leeftijd verliet Dengler Duitsland met slechts vijftig cent op zak. Na wat rondgehangen te hebben in San Francisco meldde hij zich aan bij het Amerikaanse leger om te gaan vechten in Vietnam. Tijdens zijn eerste inzet in 1966 werd hij meteen neergeschoten en gevangengenomen door de Vietcong. Herzog vertelt Denglers levensverhaal in vier episoden met de volgende titels: de man, de droom, de straf en de verlossing. Denglers verhalen over zijn kinderjaren, de wrede folteringen die hij in gevangenschap moest doorstaan en zijn miraculeuze ontsnapping zijn zeer aangrijpend. Herzog zelf is te horen als de verteller en als degene die de vragen stelt, maar verder blijft hij als maker op de achtergrond. Hij neemt de scheiding tussen fictie en non-fictie, net als in veel van zijn vorige documentaires, niet al te nauw. Daarmee is hij getrouw aan zijn credo dat kunst meer waarheid bevat dan de werkelijkheid.