Trenches
Loopgraven, jonge soldaten en zwart-witbeelden – Trenches doet direct denken aan de Eerste Wereldoorlog. Maar dit is de wereld anno nu: het leven aan het front tijdens het gewapende conflict in de Oekraïense Donbas, dat is begonnen in 2014. Hier strijden tot op de dag van vandaag Oekraïense soldaten tegen Russische separatisten. Het is het debuut van filmmaker Loup Bureau, die door zijn ervaring als oorlogsjournalist raak weet weer te geven hoe jonge Oekraïense soldaten de oorlog beleven.
Wanneer de soldaten op het punt staan naar huis te gaan, beseffen ze hoeveel impact hun ervaring heeft gehad. Lukt het hun nog wel om in de gewone wereld te aarden?