Nationalität: Deutsch
Een man, leraar in een dorpje aan de Elbe, leefde van 1889 tot 1954. Van 1919 tot 1953 hield hij een kroniek van zijn leven bij. Al die tijd werkte hij in hetzelfde dorp. Toen hij begon te schrijven was uit de puinhopen van eht Duitse Keizerrijk net de Duitse Republiek verrezen. Daarna kwamen Hitlers Derde Rijk, de oorlog en de ondergang, de bezettingslegers, de tweedeling en de DDR, wat 'een ander Duitsland' zou worden. Zo was de leraar een keizerlijke onderofficier en koinklijk-Pruisische leraar, Stahlhelmer in de weinig geliefde republiek ("Was hier iedereen", zeggen de mensen), met de Stahlhelm ging hij naar de SA ("Wie niet!"), toen naar de NSDAP. Gedenazificeerd werd hij lid van de SPD (1945), en zo kwam hij bij de SED (1946). De leraar was ook kantor. Op het orgel speelde hij koralen, op de viool opbouw- en strijdliederen. En altijd leerde hij kinderen schrijven en rekenen, had hij geprezen en gestraft, had hij met de kinderen wandelingen gemaakt, hen van waarden, geboden en verboden bewust gemaakt. Dat alles in 35 jaar en odner vier verschillende politieke systemen. Wie zich hem herinnert, spreekt met respect en plezier over 'de meester'. Hij was ook een Duitse meeloper. En hij zou een goede leraar geweest zijn. OP een moment van weer nieuwe veranderingen - de Duitse eenwording - loopt de film met de leraar door de 'grote' jaren van de Duitse geschiedenis.