Geluk is als glas
Centraal in deze film staat het beeld van de zeventiende-eeuwse Nederlandse filosoof Baruch Spinoza in Den Haag. Spinoza, die enige jaren woonde en werkte in deze stad, wijdde in zijn geschriften veel aandacht aan het wezen van de mens en zijn begeerte. Aan de hand van een aantal van zijn uitspraken wordt nu de vraag gesteld in hoeverre rijkdom een voorwaarde is voor persoonlijk geluk. Verschillende Hagenaren worden gevolgd in hun dagelijks bestaan: een huisvrouw die getrouwd is met een rijke manager, een gehandicapte werkzoekende vrouw, een Somalische vluchteling, een ex-miljonair die nu op straat leeft, een vuilnisman met gokschulden en een danseres. Allemaal vertellen ze hoe belangrijk geld in hun leven is. De mening van velen van hen wordt uitgedrukt in de uitspraak van een gepensioneerde kunsthandelaar, die naar zijn echtgenote knikt en zegt: 'Mijn enige juweel zit daar'.