Searching for Ingmar Bergman
De eigenzinnige Margarethe von Trotta (1942) is inmiddels zelf een doorgewinterd filmmaker én voorbeeld voor jong talent, maar ooit was Ingmar Bergman dat voor haar. De beroemde Zweedse cineast trof de Duitse met zijn existentiële levensvragen, zijn karakteristieke filmlocaties en oog voor acteurs.
Von Trotta duikt in het werk van de meester en onderzoekt zijn werkwijze en terugkerende thema’s via verschillende kanalen. Iconische sleutelscènes uit zijn oeuvre worden aangevuld door archiefbeelden waarop de in 2007 overleden Bergman in actie te zien is of over zijn werk vertelt. Zelf reist Von Trotta stad en land af om familieleden en collega’s te spreken over Bergmans werk en de man achter de kunstenaar. Welke culturele erfenis liet hij achter? Hoe was het om met Bergman op de set te werken? Hoe was hij als vader? In haar zoektocht naar het werk en leven van haar ‘mentor’ onderzoekt Von Trotta tegelijkertijd haar eigen pad als een van de pionierende vrouwelijke filmmakers van haar generatie.