Cohabitants
Op het eiland Piirissaar in Estland is de bevolking veelal van Russische komaf. De oorspronkelijke bewoners vluchtten zo’n driehonderd jaar geleden uit Rusland om de hervormingen van de Russisch-orthodoxe kerk en de dienstplicht te ontlopen. Hun nazaten koesteren nog altijd hun Russische wortels. Het piepkleine eiland, met zo’n honderd inwoners, ligt in een meer pal naast de Russische grens.
In verstilde, contemplatieve beelden van het landschap en de bevolking legt de Letse regisseur vast hoe het dagelijks leven zich voltrekt met zowel Estse als Russische elementen: de viering van een met wodka besprenkeld bruiloftsfeest met traditionele gebruiken, het verzorgen van graven op lutherse en orthodoxe begraafplaatsen die gebroederlijk naast elkaar liggen, mannen die zich amuseren in een sauna.