Arab Attraction
Barbara Wally is in Oostenrijk al decennialang bekend om haar uitgesproken feministische standpunten. Maar een paar jaar voor haar pensionering van de Internationale Zomeracademie voor beeldende kunst in Salzburg, verandert haar leven radicaal. Ze wordt tijdens een tiendaagse rondreis door Yemen verliefd op een chauffeur, Khadher, en wordt zijn tweede vrouw. "De islam is zijn basis", legt ze uit, "en hij was bang dat ik in de hel zou komen." Dus bekeert deze atheïstische Oostenrijkse zich tot de islam, bidt vijf keer per dag en moet haar geliefde spek voortaan laten staan. Regisseursduo Andreas Horvath en Monika Muskala zoeken haar op in haar woningen in Salzburg en in Yemen. De zwaarlijvige vrouw met lang, roodgeverfd haar is een opvallende verschijning in het hedendaagse Yemen. Samen met haar man runt ze een lokaal reisbureau, Adensafari. Maar terwijl haar man zijn dagen vult met onderuit gezakt qat kauwen en thee drinken bij mannelijke familieleden, mag Barbara het echtelijk huis amper verlaten en speelt ze elke avond domino. is een opmerkelijk portret van een bijzondere vrouw die de standpunten in haar leven drastisch herzien heeft en haar vraagtekens zet bij de post-feministische westerse maatschappij. Haar omslag naar een nederig bestaan doet haast masochistisch aan. Of zoekt Barbara juist rust en veiligheid in haar nieuwe geloof?