Destruction and Return in al-Araqib
In de afgelopen zestig jaar is al-Araqib, een dorp in de Negev-woestijn, 140 keer afgebroken door Israëlische ordetroepen en herbouwd door de bedoeïenen die er wonen. De staat beschuldigt de bedoeïenen ervan dat zij zich op zijn grondgebied bevinden, terwijl de woestijnbewoners zich beroepen op het feit dat zij deze grond al vele generaties bewonen. Onderzoeksbureau Forensic Architecture ontwikkelde een platform om dit conflict over grondbezit letterlijk in kaart te brengen.
Archiefmateriaal of beelden die de overheid vrijgeeft blijken ontoereikend: ook een topografische kaart kan politiek beladen zijn. Het multidisciplinaire collectief leerde de gemeenschap hoe zij zelf een archief kan aanleggen. De bedoeïenen verzamelden vervolgens familiedocumenten en socialemediaberichten die duidelijk maken welke ruimingen wanneer plaatsvonden en waar hun voorouders begraven liggen.
Ze maakten de vergaarde informatie digitaal doorzoekbaar om zo een nieuwe kaart van al-Araqib te kunnen maken. Die toont een gedetailleerde weergave van zowel het huidige dorp als vorige ‘versies’. Zo is een levende kaart ontstaan waaraan de bedoeïenen nieuw bewijs kunnen toevoegen: een interactief archief waarin hun claim op het land in de Negev wordt vastgelegd.